En möjlighet att vara närvarande på ett nytt sätt.. – ASPLUND Store Onlineshop
ASPLUND MAIN PAGE >>

En möjlighet att vara närvarande på ett nytt sätt..

Hej!

Jag heter Sandra Adrian Asplund och är Kreativt ansvarig sedan 25 år tillbaka här  på ASPLUND.

Här arbetar jag med allt från produktutveckling, sortiment/inköp, inredning, styling och våra sociala medier.

Thomas & Michael Asplund och jag brinner för bra design i god kvalité i olika genrer som vi tror håller över tid och och våra medarbetare likaså.

Detta kan innebära att vi ibland gör väldigt mycket olika saker, men alltid saker som inspirerar oss. Det har genom åren varit alltifrån Möbler & mattor till konst, kök, glas, bestick, arkitektur, mat, motorcyklar, dammsugare och  mycket annat.

I den här bloggen..

Därför, trots att jag kan vara lite blyg och inte gillar att vara med på bild skulle jag  vilja berätta om och diskutera med er besökare om både design, inredningstankar hållbarhet och kvalitets tänk, vad som händer hos oss, och vad vi arbetar med för att lyfta fram god design och varför.

Jag vill skriva utifrån hjärtat kring det vi brinner för och inte enligt någon färdig mall eller uträknad mediastrategi och texterna kommer säkert inte vara grammatiskt korrekta. Men hellre ej perfekt och spontant än perfekt och tråkigt.  

Ibland är det jag som skriver, ibland någon från butiken, en formgivare, någon av våra inredare eller så kanske mina vapendragare; bröderna Asplund har något att tillägga.

Mycket har hänt…

Tänkte i alla fall att jag skulle presentera mig lite.

Under de gångna åren har jag varit med om mycket. Från att ha deltagit i utställningar med ett ungt ASPLUND med entusiastiska unga formgivare och företagare som reste runt i världen och väckte upp en sömning designvärld med den nya skandinaviska stilen på 90 talet till social networking och djupa formsamtal och underliga upptåg på otaliga designfester med det vi kom att kalla det ”resande teatersällskapet”, en knasig resa till Capri som enda kvinna med 5 internationella toppdesigners som skulle brainstorma ihop hur en sexig möbel skulle se ut utan att den blev"tacky". En möbel som senare presenterades på Harrods i London under pampiga former (kanske får bli en separat story någongång).

Liknande händelser växlat med butiksstyling, renoveringsprojekt och många timmar på fabriksgolvet och samtal med formgivare och snickare, är en kontrast som gör detta arbete så kul.

Har varit en notorisk mässbesökare runt om i världen och analyserat varenda inrednings och lifestyle butik i varje stad jag varit inne i under alla dessa år. Både med eller utan barn på armen. Vår äldste son var 3 månader när han var på Milanomässan första gången. Och en gång satt jag och ammade yngsta sonen i ett hörn på Maison & Objet- mässan i Paris medans den andra försvann ut i korridorerna för att titta på roliga "gjejer". -Lite lätt panik där. Men vad gör man inte när båda föräldrarna arbetar på samma företag och åker på samma jobbresor. Medarbetare som rest med mig har flera gånger haft lite svårt att hänga med de intensiva dagarna där allt  går i ett och det gäller att inte bara titta utan att observera och analysera. Och att pausa bara sinkar en ju….

Annorlunda tider

Det fanns en tid där vi i Sverige inte hade så mycket bra ung eller minimalistisk internationell design att tillgå och vi ville ju mixa upp det nya Skandinaviska med handplockade objekt från de som vi tyckte var de intressantaste, internationella designföretagen. Idag ( de senaste 10 åren) är det som att någon satt på kranen och med nätet kan man ju hitta allt nytt som kommit ut på marknaden med några tangenttryck. Man behöver liksom inte resa längre för att hitta grejer och nästan alla aktörer har samma eller liknande utbud, original eller ej.

Mina resor har lika mycket varit för att inspireras till nya produkter för vår möbelkollektion som att just hitta nya annorlunda minimalistiska produkter till vår butik. Minns ett år när det var helt omöjligt att hitta en enkel cylindervas. (det var bara något blomsteraffärer hade i begränsade storlekar). Jag hittade ett företag i Holland som hade cylindervaser som var från 5 cm upptill 70 cm höga. -Det var total succé, under dessa år körde blomsteraffären på Norrmalmstorg specialpris på Gladiolus, så inför helgen var det konstant kunder med Gladiolus buketter under ena armen och en jättecylinder vas under armen och skrymmande jätte pallar med cylindervaser stod konstant på trottoaren utanför. Eller när vi var den första inredningsbutik som sålde klassiska Margarethe skålen, vi presenterade dem i hela set som sig bör (enl oss designnördar) och sålde runt 1000st i vår lilla affär. Nu finns de i varenda inredningsbutik eller järnaffär, splittade i oinspirerande högar och knasiga färger.

Det är lätt att glömma, en cylindervas eller en Margarete skål är ju inget märkvärdigt, de finns ju överallt tänker ni, men utbudet i Sverige var så otroligt annorlunda och påvert mot vad det är idag och det fanns ytterst få aktörer. Förutsättningarna har onekligen förändrats och så har vi, även om jag tycker det är viktigt att hålla en tidlös stil och en röd tråd, vill man ju aldrig sluta att med glimten i ögat vara nyfiken inför ny design och nya lösningar.

En samlingsplats

Helgerna hos ASPLUND var under många år ett ongoing cocktailparty.  Det var här (och på ett fåtal andra butiker som passade in i en liten design cityrunda) man skulle ses, ofta på väg till eller från sin lördagsbrunch. Många vänskaper och business kontakter möttes här för första gången. Vi har fortfarande en härlig och inspirerande kundgrupp trots att sättet man handlar på och handelsplatsen som mötesplats har ju generellt har förändrats. Vi har idag lite mer möbler och lite färre smådetaljer. Tror att jag blivit mer minimalist med åren och vill reducera prylar till det man tycker absolut bäst om. (En liten självrannsakande paradox när man tillverkar egna saker). Det är ju viktigt att det finns en idé och tanke bakom varje produkt som finns hos oss. Brukar säga att vi väger varje produkt på guldvåg. 

Ni kunder är stor del av vår inspiration

I och med att vi blivit mer digitaliserade i vårt sätt att konsumera och hitta vad vi letar efter, tycker jag att man tappar mycket av det personliga. Kommunikationen med er kunder är kanske den största inspirationskällan av alla. Därför vill vi vara lite mer närvarande även här och "prata" med er. Vad behöver man i sitt hem? Är det  något som saknas? Hur tänker man kring form & funktion och vad kan jag ge av mitt kunnande?  

Vad skulle Ni vilja höra mer om i ett sådant här forum? 

Är det om färg och tygval eller är det om framtida trender? Kan det vara om möbelkunskap? Bakom kulisserna på fabriken? Miljöfrågor? Går rött och rosa ihop? Är gult fult? Vad är en bra form? Vad tröttnar man på eller hur man skall tänka när man bestämmer storlek på en matta?

Kommentera gärna nedan vilka frågor ni tycker inte har lyfts i designvärlden på ett tag.

Låååååångt inlägg denna gång. Det finns ju så mycket att berätta. Kanske en liten kortare story nästa gång.

 

På återseende

Sandra Adrian Asplund

/ASPLUND

En liten mix av ”Behind the scenes” bilder från min värld de senaste 25 åren. Från vänster till höger (sorry för dålig bildkvalité är lite nya på  denna templaten )

 1: Jag, nu i våras i butiken omgiven av både inköpta och Asplund producerade saker 2: jag fotar Eva lilja Lövenhilem som fotar Frame skåpet när vi är på fabrik och utvecklar för ca 9 år sedan. 3: Min son som liten hjälpreda när vi första gången packade upp Horizon mattorna hemma för till fix innan lansering 2015 4: Vår briljanta interiör fotograf Louise Billgert in action. 5: Duon Broberg & Ridderstråle när de fått pris för årets möbel 2012 i sköna hem för serien TATI. 6: Bröderna Asplund mini-me edition på Cappellini fest i Milano. 7: Jag in action i strumplästen och fotoshopad butt-crack (provfotar alltid massa vinklar innan kamerans ställs in och propsen ligger rätt) 8: Jag igen, hos vår mattfabrik i Uttar Pradesh, Indien 2005. Västen är stickad av restgarn i vår mattfärg ”Deep Purple” och skall skickas till barn och gamla i de fattiga byarna på Himalaya slänten, där de oftast inte har råd till ombytes kläder vintertid.


Lämna en kommentar

Var god observera att kommentarer inte publiceras förrän de har blivit godkända

svenska